سناتور آمریکایی با شخصیت حقیقی‌اش به ایران آمده بود

سخنگوی وزارت خارجه: هیچ توافقی بدون ایران در سوریه رخ نمی‌دهد/ سناتور آمریکایی با شخصیت حقیقی‌اش به ایران آمده بود

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با تکذیب سفر رسمی یک سناتور آمریکایی به تهران گفت: ایشان در ظرفیت شخصی خودشان و به نام خودشان تقاضای ویزا کرده‌اند و از طریق آژانس توریستی ویزا گرفتند.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به دیدار وزیران خارجه ایران و کانادا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته در سطح کارشناسی با توجه به درخواست طرفین مذاکراتی در کشور ثالث با دولت کانادا داشتیم. این مذاکرات ادامه پیدا کرد و در نهایت در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وزیران دو کشور دیدار کردند. بعد از آن هیأت‌های کارشناسی به مذاکرات خود ادامه دادند.

 

او افزود: اگر بتوانیم بر برخی از مشکلات سیاسی و حقوقی فیمابین نائل شویم و آن‌ها را حل کنیم این مذاکرات و روند آن می‌تواند به تحول در روابط دو کشور که به صورت یک‌جانبه از سوی کانادا قطع شده بود، منجر بشود.

 

قاسمی ادامه داد: باید صبر کنیم تا ببینیم نتایج مذاکرات کارشناسی به کجا می‌انجامد؛ چرا که این مذاکرات در جریان است و همانطور که گفتم باید صبر کنیم ببینیم طی روزهای ‌آینده این مذاکرات به کجا می‌رسد و چه تفاهماتی حاصل می‌شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به زندگی هزاران ایرانی فرهیخته و صاحب نظر در کانادا، اظهار کرد: در این چارچوب فعالیت کنسولی و داشتن بخش کنسولی در این کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. از دیگر سو با توجه به جایگاه ایران و نفوذی که در منطقه دارد به نظر می‌رسد برای دولت کانادا نیز مهم است تا سفارت در تهران داشته باشد.

سناتور آمریکایی با شخصیت حقیقی‌اش به ایران آمده بود

دیدار وزیران خارجه ایران و مصر می‌تواند اساس رایزنی بیش‌تر دو کشور شود

قاسمی همچنین به مذاکرات وزیران خارجه ایران و مصر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این گفت‌وگو و رایزنی نیز در چارچوب تماس‌ها و رایزنی‌ها بین دو کشور صورت گرفته و می‌تواند پایه و اساسی برای گفت‌وگو و رایزنی بیش‌تر بین تهران و قاهره باشد.

 

سناتور آمریکایی در ظرفیت شخصیت حقیقی‌اش به ایران آمده بود

 

در ادامه نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران،‌ خبرنگاری از بهرام قاسمی پرسید در خبرها منتشر شده اخیراً یک سناتور آمریکایی به تهران سفر کرده، آیا این خبر درست است یا خیر؟ که قاسمی در پاسخ گفت: سفر هر سناتور آمریکایی به ایران را تکذیب می‌کنم و ما سفری در این ارتباط نداشته‌ایم.

 

او گفت: یک سناتور آمریکایی به همراه تعدادی از دوستان خود از طریق یک آژانس مسافرتی درخواست ویزا برای سفر به تهران می‌کند و این درخواست نیز روال عادی خود را طی می‌کند و این سفر به ایران انجام می‌شود.

 

وی افزود: بعد از این که این سفر به پایان می‌رسد یکی از افراد حاضر در این سفر اعلام می‌کند که من به ایران سفر کردم در حالی که او در سفر به ایران از ظرفیت سناتوری خود استفاده نکرده و خود را به عنوان سناتور معرفی نکرده است بلکه او از ظرفیت شخصیت حقیقی‌اش در این ارتباط استفاده کرده و بعد از پایان سفر این موضوع را اعلام می‌کند.

 

قاسمی افزود: با توجه به این موضوع رسماً کسی با عنوان سناتور به ایران سفری نداشته و مذاکرات سیاسی انجام نداده است. ایشان در ظرفیت شخصی خودشان و به نام خودشان تقاضای ویزا کرده‌اند و ویزا از طریق آژانس توریستی و طی شدن پروسه‌های لازم داده شده است.

 

هنوز هیچ تاریخی برای سفر اردوغان مشخص نشده است

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدای نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با تبریک هفته دفاع مقدس در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر اردوغان به تهران، گفت: هنوز هیچ تاریخی برای این سفر مشخص نشده و هر زمان تاریخ آن مشخص و تفاهم بین دو کشور در این زمینه حاصل شد در ارتباط با این موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

او در ارتباط با موضع ایران در مورد آخرین درگیری‌های کشمیر نیز گفت:‌ موضع کلی ما در این زمینه روشن است. جمهوری اسلامی همواره طرف‌های درگیر را به خویشتن‌داری، مذاکره و استفاده از راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز دعوت کرده و ما به این سیاست ادامه می‌دهیم و امیدواریم که طرفین به راه‌حلی مناسب دست پیدا کنند.

 

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ای نکه از یک طرف مقامات ترکیه با مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند که آخرین نمونه آن گفت‌وگوی آقای اردوغان با آقای روحانی بود و از طرف دیگر با دشمنان ما نیز رابطه حسنه‌ای دارند؟ اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکیه روابط حسنه‌ای است، ارتباطات بین دو کشور به صورت مستمر ادامه داشته و این روابط بعد از برجام گسترش بیش‌تری پیدا کرده است.

 

بهرام قاسمی به تاریخ مشترک و سوابق همکاری‌های دو کشور ترکیه و ایران در طی سال‌ها اشاره کرد و گفت: اگر تصور شما این است که اگر کشوری با کشور دیگری رابطه حسنه دارد این دو کشور باید تمام مواضع‌شان را با یکدیگر تنظیم کنند و در همه زمینه‌ها نظر واحدی داشته باشند این تصور درستی نیست و شما هیچ دو کشوری را پیدا نمی‌کنید که در مورد مسائل مختلف مواضع کاملاً یکسانی داشته باشد.

 

وی ادامه داد: لذا این توقع که ترکیه در همه مواضع خارجی خود نظری یکسان با ایران داشته باشد تصور و انتظاری نادرست است. ما در عین دوستی و روابط نزدیک با یکدیگر در بحث‌های زیادی در عرصه بین‌الملل و حتی مسائل منطقه با یکدیگر اختلاف نظرهایی داریم. البته در پشت میز مذاکره این اختلاف نظرها را در یک فضای دوستانه مطرح می‌کنیم تا اگر امکانش باشد بتوانیم به راهکار مشترک دست پیدا کنیم.

 

قاسمی در واکنش به اظهارات تکراری مقامات اماراتی در ارتباط با جزایر سه‌گانه ایران، اظهار کرد: آن چه که در این زمینه گفته می‌شود گزافه‌گویی و سخنانی نخ‌نما، عبث و بیهوده است. پاسخ ما در این زمینه روشن است و به آنها توصیه می‌کنیم که از بیان چنین ادعاها و اظهارات نادرست و عبثی خودداری کنند.

 

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که برخی به این موضوع انتقاد می‌کنند که پیش از این سخنرانی‌های رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز اول یا دوم این اجلاس بود و چرا در سال جاری ایشان در روز سوم اجلاس سخنرانی کردند که این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ توضیح داد: سفر رییس‌جمهور به قاره آمریکا دارای ویژگی‌های خاصی بود. از طرفی آقای رییس‌جمهور در هفدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهدها در ونزوئلا حضور پیدا کردند و ریاست این اجلاس را به رییس‌جمهور ونزوئلا واگذار کردند و از طرف دیگر سفری نیز به کوبا داشتند.

 

او ادامه داد: با توجه به برخی از ابهاماتی که در ارتباط با تنظیم سفر وجود داشت در مورد سفر به نیویورک تا حدودی دیر اقدام شد و نوبت‌ها برای سخنرانی در این اجلاس بر اساس زمانی است که درخواست سفر و سخنرانی انجام می‌شود و همان‌طور که اشاره شد در این ارتباط با توجه به برخی از ابهامات در ارتباط با سفر ونزوئلا وجود داشت این درخواست دیر انجام شد و در همین راستا سخنرانی رییس‌جمهور به روز سوم موکول شد. پس علت این موضوع کاملاً‌ روشن است و جای بحثی ندارد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با نقش ایران در حل بحران سوریه و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این بحران پنج‌ساله، گفت:‌موضع ایران در این ارتباط و نقشش در حل این بحران روشن است. جایگاه ایران در منطقه و خاورمیانه و تحولات این حوزه مشخص وبرجسته است.

 

هیچ گونه تفاهم و توافقی بدون حضور ایران در سوریه رخ نمی‌دهد

 

قاسمی تصریح کرد: هیچ گونه تفاهم و توافقی بدون حضور ایران در سوریه رخ نمی‌دهد و درواقع شدنی و اجرایی نیست و همانطور که گفتم جایگاه ایران در منطقه و سوریه کاملاً روشن است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روابط ایران و روسیه و همکاری‌های دو کشور در ارتباط با مبارزه با تروریسم و حل بحران سوریه نیز، افزود:‌ روابط ما با روسیه روابطی خاص و نزدیک است و حتی در مواقعی می‌توان از لفظ راهبردی استفاده کرد.

 

وی با بیان اینکه تهران و مسکو در عرصه نظامی همکاری‌های خوبی دارند،‌ افزود:‌ دو کشور در ارتباط با بحران سوریه با یکدیگر رایزنی‌هایی داشته و دارند، با هم تبادل نظر می‌کنند و در برخی مواقع در صورت لزوم در بحث مبارزه با تروریسم همکاری‌های جدی‌تری با یکدیگر داشته‌اند و این همکاری‌ها و رایزنی‌ها ادامه دارد.

 

ایران از هیچ کشوری خواهش نمی‌کند

 

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شد چندی پیش آقای ظریف در هنگام سخنرانی در مجلس دهم گفتند ما از آمریکا خواسته‌ایم که در بحث معاملات بانکی سد ایجاد نکند. در همان زمان آقای جابری انصاری که سخنگوی وزارت امور خارجه بودند در پاسخ به سوالی در این زمینه گفتند که توافقات بین‌المللی ضمانت اجرایی ندارد. آقای روحانی نیز در جریان سفر به آمریکا گفتند که آمریکایی‌ها قول داده‌اند به تعهدات و توافق خود در برجام عمل کنند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا برجام یک تعهد اخلاقی است و یا یک تعهد مستند و حقوقی؟ و اگر یک قرارداد محکم است چه نیازی به قول و خواهش دارد که وی در پاسخ به صورت قاطع گفت: ایران از هیچ کشوری خواهش نمی‌کند به خصوص از ایالات متحده و این عبارتی که شما به عنوان خواهش به کار بردید درست نیست.

 

وی با بیان اینکه می‌توانیم برجام را به یک قرارداد تشبیه کنیم مثلاً قراردادی بین دو شرکت یا موسسه امضا می‌شود و در این پروسه یک طرف به دلایلی به تعهدات خود عمل نمی‌کند، گفت: طرف مقابل به خاطر این بدعهدی تذکر می‌دهد و خواسته خود را از طرق مختلف و با ابزارهای متفاوت اعلام می‌کند.

 

آمریکا تاکنون بیش‌ترین و بزرگ‌ترین بدعهدی‌ها را در برجام انجام داده‌

 

قاسمی تصریح کرد: برجام توافقی بین ایران و گروه 1+5 است و آمریکایی‌ها نیز یکی از اعضای آن محسوب می‌شوند که تاکنون بیشترین و بزرگترین بدعهدی‌ها را انجام دادند. در مذاکرات اخیر (کمیسیون برجام) به آنها تذکر و هشدار داده شد و بر این موضوع تأکید شد که تمام طرف‌ها باید به تعهدات خود به صورت پیگیر و همه‌جانبه عمل کنند. ما منتظر هستیم که آنها در مورد بدعهدی‌ها تجدیدنظر کنند و اینکه این مسأله چه موقع رخ می‌دهد باید منتظر ماند. البته ما ابزارهای خاص خود را نیز در این زمینه داریم و هر موقع که اراده کنیم می‌توانیم از این ابزارها استفاده کنیم.

 

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با اقدام رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با وتوی مصوبه کنگره آمریکا پرسید، مصوبه‌ای که طبق آن بازماندگان حادثه 11 سپتامبر می‌توانند از عربستان شکایت کنند که قاسمی در پاسخ گفت:‌ این اقدام آمریکا خیلی غیرمنتظره نیست و تاحدودی هم می‌تواند طبیعی جلوه کند.

 

وی با بیان اینکه عمدتاً آنها بر اساس یکسری استانداردهای دوگانه با توجه به منافع خود عمل می‌کنند، تصریح کرد: در گزارش 28 صفحه‌ای کنگره آمریکا آمده است که عربستان تا چه حد در فاجعه 11 سپتامبر نقش داشته است و نهایتاً آنها به دلیل برخی از ملاحظات و هزینه‌های هنگفت و سنگینی که عربستان صرف می‌کند که رابطه حداقلی خود را با آمریکا حفظ کند این تصمیم گرفته شده و این اقدام آقای اوباما تاحدودی قابل تصور بود.

 

وضعیت فعلی عربستان راه به جایی نمی‌برد

 

این دیپلمات ارشد ایرانی، تصریح کرد: وضعیتی که عربستان با آن مواجه است راه به جایی نمی‌برد و این کشور باید پاسخگوی اقدامات حمایتی خود از تروریسم بین‌الملل باشد.

 

قاسمی در مورد طرح کنگره آمریکا به خزانه‌داری این کشور مبنی بر اینکه دارایی‌های مقامات ایرانی در خارج از کشور را باید افشا و شفاف کند و مواضع ایران در این ارتباط چیست که وی در پاسخ گفت: ترجیح می‌دهم که به یک مسأله داخلی در آمریکا نپردازم. آمریکایی‌ها آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور می‌شوند و در این راستا مباحث مختلفی در کنگره، سنا و مجلس نمایندگانشان مطرح می‌شود که قابل اعتنا نیست و اینها جزو مواردی است که راه به جایی نمی‌برد و نمی‌تواند به عرصه ظهور برسد؛ چرا که حرف‌های بی‌ربطی است و تصور داریم که تا چند ماه آینده که انتخابات در این کشور برگزار و به نتیجه می‌رسد از این وضعیت خارج شود و شکل دیگری داشته باشد.

 

طبیعی است دولت عربستان دست به کارشکنی‌ها در روابط ایران و مصر بزند

 

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که مقامات عربستانی به دیدار اخیر وزیر خارجه مصر با وزیر خارجه‌ی ایران واکنش نشان داده‌اند، نظر شما دراین ارتباط چیست؟ که قاسمی در پاسخ گفت: عربستان متاسفانه هنوز به سیاست‌های کارشکنانه خود ادامه می‌دهد و تلاش بسیاری برای تخریب روابط ایران با همسایگان و کشورهای منطقه دارد. در همین چارچوب طبیعی است که دولت عربستان دست به کارشکنی‌ها و اقداماتی بزند.

 

خبرنگاری به نشست اخیر وزیران خارجی ایران و  1+5 در قالب کمیسیون برجام اشاره کرد و این که اخیرا به نقل از مقامات ایرانی مطرح شده که آمریکایی‌ها قول داده‌اند که در زمینه اجرای تعهدات خود در برجام، مسوولانه‌تر عمل کنند و آقای ظریف نیز گفتند که در کمیسیون برجام کشورهای اروپایی نیز چنین درخواستی را از آمریکا داشتند. با توجه به این موضوع و هم‌چنین صدور مجوز برای فروش هواپیما به ایران آیا رویکرد جدیدی قرار است در این ارتباط اتخاذ شود، که وی در پاسخ گفت: همان‌طور که شما اشاره کردید و از قبل نیز گفته شده بود در نشست کمیسیون برجام  در نیویورک به بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکا اعتراض  و به آن‌ها تذکر داده شد و این که آن‌ها در مسیر کار پیشرفت خوبی نداشته‌اند.

 

وی گفت: در نشست نیویورک این موضوع اعلام شد که اگر قرار است برجام  به حیات خود ادامه دهد طرف‌ها باید بر روی تعهدات خود بایستند و همه یکسان وظایف خود را انجام دهند.

 

امیدواریم آمریکایی‌ها مسیر خود در اجرای برجام را تصحیح کنند

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تا آن‌جا که من اطلاع دارم در این جلسه کشورهای اروپایی عضو کمیسیون برجام نیز تا حدی در این زمینه با ما هم‌صدا بوده‌اند و ما امیدواریم با توجه به مذاکرات و هشدارهای داده شده آمریکایی‌ها مسیر خود را تصحیح کنند و توصیه‌های لازم را به شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ اروپایی داشته باشند به نحوی که آن‌ها نگران برخی از جرایم و برخوردهای مشابه از سوی آمریکایی‌ها نباشند.

 

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا در مجمع عمومی سازمان ملل که آقای رییس‌جمهور حضور داشتند، راجع به مشکلاتی که عربستان در منطقه ایجاد کرده و هم‌چنین پیگیری فاجعه منا و مواخذه عربستان در این ارتباط اقداماتی انجام شد؟ گفت: همان‌طور که می‌دانید ما رابطه‌ای با عربستان نداریم، و مذاکره‌ای بین دو کشور وجود ندارد. اما ما می‌توانیم از تریبون‌های بین‌المللی استفاده کنیم تا مواضع خود را اعلام کنیم.

 

وی ادامه داد: ما اقدام خاصی در مورد عربستان درسازمان ملل نداشتیم، چون مجمع عمومی جای پیگیری این مسائل نیست ما می‌توانیم در سخنرانی‌ در این مجمع و دیدارهایی که به صورت دو جانبه برگزار می‌شود، و رایزنی‌هایی که در این دیدارها در مورد تحولات منطقه صورت می‌گیرد، به نقش بحران‌زای عربستان در منطقه اشاره کنیم و ممکن است در برخی از این مذاکرات در مورد این رفتارها صحبت و گله و شکایت شده باشد.

 

عربستان در یمن گرفتار شده و فرافکنی می‌کند

 

خبرنگار دیگری به اظهارات اخیر مقامات عربستانی در ارتباط با شکایت از ایران در مورد دخالت در یمن اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را در این ارتباط جویا شد که وی در پاسخ گفت: مساله یمن موضوع روشنی است. تجاوز عربستان به این کشور امری مشخص و روشن است و این که این کشور به یک کشور مستقل حمله کرده و حق حاکمیت آن را مورد تعرض قرار داده است.

 

این دیپلمات عالی‌رتبه‌ی کشورمان با بیان این که عربستانی‌ها و همپیمانانش با بمباران‌های متعدد اقدام به کشتار مردم بی گناه یمن کرده‌اند، ادامه داد: عربستان در یمن دچار گرفتاری شده و با توجه به این که نمی‌تواند راهی برای عبور از این مشکلات داشته باشد دست به فرافکنی می‌زنند و در همین راستا تلاش دارد، که نقش دیگران را در یمن با طرح ادعاهای واهی و عبث مطرح کند از جمله این که ادعاهایی در مورد ایران و نقش کشورمان در یمن مطرح کرده است. ما این ادعاها را بارها تکذیب کرده‌ایم و آن چه که در یمن جاری و ساری است مبارزه توسط مردم یمن علیه عربستان است. و موضوعی که به عنوان شکایت مطرح می‌شود، حرف بیهوده و عبثی است و در سازمان ملل راه به جایی نمی‌برد و به نوعی فرافکنی است.

 

او به نقش تخریبی عربستان در مسائل منطقه اشاره کرد و گفت: این کشور از هر عاملی برای ایجاد فشار استفاده می‌کند و در این راستا تقلا می‌کند ما در این زمینه نگرانی خاصی نداریم و مطمئن هستیم با درایت و هوشمندی که در مسیر سیاست خارجی وجود دارد اهداف عربستان در مورد این مسائل  به نتیجه نخواهد رسید و تلاش‌هایش باطل خواهد بود.

 

قاسمی تصریح کرد: ما به  مقامات عربستانی توصیه می‌کنیم که از گذشته درس عبرت بگیرند، و پا جا پای آن‌ها نگذارند و راهی که آن‌ها رفته‌اند را دنبال نکنند.

 

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت که امروز صحبتی به نقل از آقای ظریف منتشر شده که ایشان گفته‌اند بانک‌های اروپایی اگر دادوستد با ایران داشته باشند جریمه نمی‌شوند و آمریکایی‌ها در این زمینه تعهد دادند که بانک‌های طرف تعامل با ایران را جریمه نکنند؟ قاسمی در پاسخ گفت: در مذاکرات اخیر صورت گرفته آن‌ها متعهد شدند فشاری که بر بانک‌های اروپایی داشته‌اند را بردارند تا آن‌ها بتوانند با ایران کار کنند اگرچه پیش از این نیز برخی از بانک‌ها فعالیت‌شان با ایران را آغاز کرده بودند.

 

وی در این زمینه توضیح داد: مشکل بزرگ در این زمینه همراهی نکردن برخی از بانک‌های بزرگ اروپایی است که نیاز به تذکر مجدد ما و هشدارها به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود که آن‌ها را تشویق کنند با ایران همکاری داشته باشند.

 

قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که ما در جهت احقاق حقوق خود در ارتباط با برجام تمام تلاش‌مان را به کار خواهیم بست و  طرف‌های مقابل همه باید به تعهدات‌شان عمل کنند و در این زمینه نظارت‌های لازم نیز خواهیم داشت ادامه داد: آن‌ها متعهد شده‌اند که با وظایف خود عمل کنند و اگر سهل‌انگاری داشته باشند این پایان ماجرا نیست. مذاکرات و پیگیری‌ها ادامه پیدا می‌کند تا ما بتوانیم حقوق خود را بازپس بگیریم. ما باید تلاش کنیم که با فشار و جدیت در جهت احقاق حقوق ملت ایران قدم برداریم.

 

قاسمی در این نشست مطبوعاتی که حدود یک ساعت به طول انجامید در مورد مواضع ایران در ارتباط با آتش‌بس در سوریه و نقض آن و هم‌چنین آخرین تحولات حلب گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سوریه روشن و مشخص است. ما این مواضع را بارها مطرح کرده‌ایم و تاکید داریم که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و راه‌حل آن سیاسی است.

 

او تصریح کرد: برای رسیدن به راه‌حل سیاسی نیازمند آتش‌بس هستیم و هم‌چنین نیازمند این موضوع هستیم که از ارسال سلاح به گروه‌های تروریستی جلوگیری شود.

 

قاسمی تصریح کرد: آتش‌بس در شرایطی که گروه‌های تروریستی در شرایط سخت قرار دارند و نیازمند به بازسازی خود هستند نباید برقرار شود و متاسفانه در آتش‌بس‌های اخیر برخی از قدرت‌ها اقدام به خرید وقت و تقویت برخی از گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود کرده‌اند.

 

وی تاکید کرد: راه حل نهایی سوریه را مردم این کشور تعیین می‌کنند ولی متاسفانه امروز سوریه به نمایشگاه و کلکسیونی از گروه‌ها، تضادها و تناقضاتی تبدیل شده که توسط برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌یی دنبال می‌شود. این موضوع وضعیت اسف‌انگیز و وحشتناکی را در سوریه ایجاد کرده که منجر به خونریزی بیش‌تر و کشتار مردم شده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارنظر اخیر وزیران خارجه فرانسه و انگلیس درباره سوریه افزود: آن‌هایی که صحبت از جنایات جنگی کرده‌اند باید به خودشان برگردند و ببینند خودشان بیش‌تر از دیگران شریک جنایات جنگی هستند. نه امروز در سوریه بلکه دهه‌های گذشته از صدام حسین و همه بحران‌هایی که در منطقه وجود داشته حمایت کرده و به گروه‌های تروریستی پناه داده و به لحاظ تجهیزات و مسائل معنوی و سیاسی از آن‌ها حمایت به عمل آوردند.

 

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان این که آن‌هایی که از این واژه‌ها استفاده می‌کنند به تاریخ جدید برگردند نه خیلی قدیم و عملکرد خودشان را در آیینه مقابل‌شان ببینند، افزود: آن‌ها توجه کنند اگر بحث مشارکت در جنایات جنگی است، این کشورهای خاص اروپایی و فرامنطقه‌یی هستند که باید مورد مواخذه جامعه جهانی و وجدان‌های بشری قرار گیرند.

منبع:

https://www.coachfactoryonlineoutlet.com.co