انفجار کارخانه مواد شیمیایی المشراق

یک مستشار نظامی انگلیسی می‌گوید تروریست‌های داعش یکی از بزرگترین کارخانه‌های مواد شیمایی و تولید گوگرد در عراق را بمب‌گذاری کرده و قصد دارند بعد از آغاز عملیات آزادسازی موصل، آن را منفجر کند.

انفجار کارخانه مواد شیمیایی المشراق

انفجار کارخانه مواد شیمیایی المشراق

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری  سپهر،  یک فرمانده سابق در هنگ مشترک مقابله با حملات شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای انگلیس اعلام کرد گروه تروریستی داعش قصد دارد در عملیات آزادسازی «موصل» یک کارخانه شیمیایی را منفجر کند.

 

سرهنگ «هیمیش دبریتون-گوردون» معتقد است داعش یکی از بزرگترین مجتمع‌های تولیدی مواد شیمیایی عراق (در موصل) را بمبگذاری کرده تا بتواند از مواضعش در حمله نیروهای ائتلاف به موصل دفاع کرده و آن را منفجر کند.

 

به نوشته روزنامه انگلیسی «تلگراف» درحالی که نیروهای آمریکایی و ارتش عراق خود را برای آغاز عملیات آزادسازی شهر 1.2 میلیون نفری موصل آماده می‌کنند، داعش تمام کارخانه مواد شیمیایی و معدن سولفور «المشراق» در جنوب این شهر و نزدیک به پایگاه هوایی «القیاره» را بمب‌گذاری کرده است.

 

انفجار المشراق – که تخمین زده می‌شود حاوی هزاران تن سولفور (گوگرد) و هیدروژن سولفید باشد – دردسر و نگرانی بزرگی را برای پیشروی نیروهای زمینی درپی خواهد داشت.

انفجار کارخانه مواد شیمیایی المشراق

طبق محاسبات سرهنگ گوردون – که چندی است مشغول ارائه مشاوره به نیروهای کُرد پیشمرگه در نبرد با داعش در شرق موصل است – انفجار کارخانه مذکور محدوده ای به شعاع 16 کیلومتر را دربر خواهد گرفته که تهدید بزرگی برای نیروهای عراقی و آمریکایی‌های حامی آنها خواهد بود.

 

تلگراف همچنین افزود از سوختن سولفور (گوگرد) خالص، دود خورنده و سمی سولفور دی‌اکسید ایجاد خواهد شد. در سال 2003 درپی آتش‌سوزی که در این کارخانه رخ داده و برای یک ماه ادامه داشت، نیم میلیون تُن سولفور دی‌اکسید در هوا آزاد شده که صدها نفر را درپی تنفس آن، مسموم و راهی بیمارستان کرده بود.

 

سرهنگ گوردون می‌گوید: «آنها (داعش) از هر وسیله‌ای برای مقابله با هر ارتشی که به سمت موصل حرکت کند، استفاده خواهد کرد. (انفجار المشراق) یک فاجعه خواهد بود.»

 منبع: