سخنان محمود ميرلوحي

محمود ميرلوحي : ساختار شوراي عالي اصلاحات بر مدار انسجام اصلاح‌طلبان است

میرلوحی

سخنان محمود ميرلوحي

شوراي عالي از نظر عموم اصلاح‌طلبان موفق عمل كرده است.

در فاصله فقط چند ماه تا انتخابات، طرح برخي انتقادات نسبت به شوراي عالي اصلاحات اين فرضيه را ايجاد كرده است تا گفتمان اصلاح‌طلبي بعد از پيروزي در چند دوره انتخاباتي به سرنوشت ائتلاف‌هاي ناكام اصولگرايان دچار شود. اينكه احزاب و چهره‌ها از ائتلاف عدول كنند و رفته رفته اين جريان‌هاي نوپا و چهره‌هاي نوپا باشند كه براي سرنوشت گفتمان تعيين تكليف كنند.

 

محمود ميرلوحي يكي از اعضاي شوراي عالي اصلاحات در گفتگو با «روزان» ضمن واكاوي ريشه برخي انتقادات نسبت به شوراي عالي اصلاحات اساسا به اين مسئله مي‌پردازد كه چه ضرورتي براي استمرار حيات شوراي عالي اصلاح‌طلبان وجود دارد. او به ما مي‌گويد كه «ساختار شوراي عالي هماهنگي اصلاحات نيز دقيقا بر همين مدار است كه ساختار 92 را حفظ كند.»

 

* اخيرا برخي از اصلاح‌طلبان نسبت به شوراي عالي هماهنگي اصلاحات انتقاداتي را وارد كرده‌اند. اين انتقادات را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

ما اصلاح‌طلبان تابلويي به عنوان اتفاقات 84 و انشعاب و اختلافات و نتايج آن بر جريان اصلاح‌طلبي و كشور و از طرف ديگر تابلويي به عنوان اتفاقات 92 و ائتلاف و انسجام اصلاح‌طلبان و نتايج آن را پيش روي خود داريم. حال اين تصميم با ماست كه بخواهيم مانند سال 84 انشعاب را پيش بگيريم و در نهايت آن اتفاقات براي جريان اصلاحات و مهمتر از آن برای كشور رخ بدهد و يا آنكه مانند سال 92 و در فرصت كم بعد از رد صلاحيت آقاي هاشمي رفسنجاني به انسجام و وحدت كلام رسيده و پيروز بشويم كه بيش از همگان ملت و مردم از آن نفع ببرند. من فكر مي‌كنم ساختار شوراي عالي هماهنگي اصلاحات نيز دقيقا بر همين مدار است كه ساختار 92 را حفظ كند.

میرلوحی

* انتقادات بيشتر بر اين محور بود كه شوراي عالي جاي خود را به احزاب بدهد. بفرماييد كه اين شوراي عالي چگونه شكل گرفته است و اكنون چه رسالتي را عهده‌دار است؟

در سال 92 و بعد از ردصلاحيت آقاي هاشمي رفسنجاني شرايط به گونه‌اي بود كه جريان رقيب كمترين احتمال شكست را به خود راه نمي‌داد. با اين وجود اصلاح‌طلبان تلاش بر آن داشتند تا منسجم و واحد در انتخابات شركت كنند. نتيجه اين تلاش‌ها نيز به تشكيل شوراي راهبردي ختم شد. اين شورا آن زمان توانست كه جريان‌هاي اصلاح‌طلبي و چهره‌هاي نزديك به اين جريان را در 24 استان گرد هم جمع كنند. اين انسجام و سازماندهي از سوي شوراي راهبردي در همان زمان با حمايت چهره‌هاي اصلاح‌طلب همراه شد و در جلسه‌اي با رئيس دولت اصلاحات اين پيشنهاد اعلام شد كه شورا به شكل منسجم‌تري فعاليت‌هاي خود را ادامه دهد كه در نهايت و با تاييد رئيس دولت اصلاحات شوراي راهبردي تحت عنوان شوراي عالي به فعاليت خود ادامه داد.

 

* از نظر شما شوراي عالي چقدر موفق عمل كرده است؟

شوراي عالي از همان ابتدا و بعد از موفقيت در انتخابات 92 فعاليت خود را براي انتخابات 94 از سرگرفت. پيش از مرحله اول پيش‌بيني نتايج خيلي سخت بود ولي بعد از اعلام نتايج نهايي مشخص شد كه شورا توانسته است كه به رسالت خود عمل كند. بنابراين قرار شد تا شورا به فعاليت خود تا مرحله دوم انتخابات ادامه دهد. موفقيت بعدي شوراي عالي در مرحله دوم نيز مزيد بر علت شد تا حمايت از اين مجموعه بيشتر و بيشتر شود و كار تا آنجايي پيش رفت كه در سمينار سراسري اصلاح‌طلبان و با تاييديه رئيس دولت اصلاحات اكثر احزاب و چهره‌هاي اصلاح‌طلب خواستار آن شدند تا شوراي عالي همچنان استمرار داشته باشد. البته يك سري انتقادات در آن زمان مطرح شد كه همه با توجه به انتقادات تصميم بر آن گرفتند كه استمرار فعاليت شوراي عالي همراه با تغييراتي اعمال شود. جملگي اين نكات نشان‌دهنده آن است كه شوراي عالي نه از نظر شخص بنده، بلكه از نظر عموم اصلاح‌طلبان موفق عمل كرده است.

 

* تغييرات و اصلاحات شوراي هماهنگي چگونه پيش رفت؟

براي اين مسئله نيز كارگروهي متشكل از برخي احزاب اصلاح‌طلب و همچنين بعضي از چهره‌هاي اثرگذار مثل آقاي موسوي تبريزي، موسوي لاري، مبلغ و ديگر دوستان اين مسئله را بررسي كردند و برخي تغييرات را مدنظر قرار دادند. از جمله اينكه در عضويت شوراي عالي فارغ از 26 عضو حقوقي كه دبيران كل و هيات رئيسه احزاب موثر و فعال را شامل مي‌شود، برخي چهره‌هاي موثر و فعال حقيقي به اين شورا اضافه شوند.

 

* آيا نگران نيستند كه انتقادات از شوراي عالي براي جریان اصلاحات در آستانه انتخابات هزينه و تبعاتي داشته باشد؟

اولا فراموش نكنيم كه در جريان تصميم‌گيري‌ها و اظهار نظرات و تبادل آرا هميشه اختلاف وجود داشته است و اين يكي از نشانه‌هاي دموكراسي است كه احزاب به عنوان چكيده ملت و شوراي عالي به عنوان خلاصه‌اي از احزاب نمي‌تواند از اين قاعده مستثني باشد؛ لذا نبايد نگران اين چنين مسائل بود. البته فراموش نكنيم كه در جريان اين اتفاقات برخي رسانه‌ها و جريان‌ها كه خود را بازنده انتخابات 92 و 94 مي‌دانند در تلاش هستند تا اين تضارب آرا را به شكل ديگري نشان داده و به تعبيري مبالغه و بزرگنمايي كنند. وگرنه اصلاح‌طلبان مانند ادوار سابق همواره ائتلاف و انسجام را مدنظر خود قرار مي‌دهند. شوراي عالي نيز به اين مسئله اعتقاد دارد كه اصلاحات منحصر به شورا نيست و ديگر احزاب و چهره‌هاي اصلاح‌طلب خارج از شورا قطعا نظرات و اعتقاداتي دارند ولي در مجموع شورا قائل به خرد جمعي بوده و شخص رئيس دولت اصلاحات به عنوان محور اصلي اين گفتمان نيز بارها در مقاطع مختلف زماني بر اين مسئله تاكيد كرده‌اند.

منبع:

www.coachfactoryonlineoutlet.com.co